Κυνηγάμε γράμματα! (παιχνίδι εκμάθησης)

by - Ιανουαρίου 09, 2016

Μαθαίνουμε τα γράμματα παίζοντας!


Το  πρωτάκι μου δεν μπορεί να θυμάται εύκολα τα γραμματάκια στο σχολείο. Ούτε μπορεί να κουμπώσει μεταξύ τους τις φωνούλες και να τις κάνει λέξεις. Δυσκολεύεται πολύ. 
Έχουμε όμως κάνει μια συμφωνία: Εγώ θα βρίσκω τρόπους για να μαθαίνουμε τα γραμματάκια κι αυτός δεν θα στεναχωριέται καθόλου και για τίποτα. Συμφωνήσαμε, κι εγώ ξεκίνησα να σκαρφίζομαι τρόπους για να κάνουμε τη μάθηση παιχνίδι! Ένας απ' αυτούς που σκέφτηκα ήταν αυτό το παιχνίδι.

Γιατί πραγματικά το μόνο που με ένοιαζε για το πρωτάκι μου ήταν να μην νιώθει άσχημα και άβολα που δεν μπορούσε να διαβάσει και να γράψει σωστά και κατ΄ επέκταση που δεν μπορούσε να ακολουθήσει τους ρυθμούς των υπόλοιπων συμμαθητών του.  Εδώ να πω, ότι σε οποιοδήποτε (ιδιωτικό) κέντρο απευθυνθήκαμε για βοήθεια - συμβουλές και τόνιζα ακριβώς αυτό: "θέλω ευτυχισμένο το παιδί μου, να μην νιώθει άβολα που δεν τα πηγαίνει τόσο καλά με το σχολείο και όλα τα υπόλοιπα θα τα μάθουμε" με κοίταζαν λες και κατέβηκα από το διάστημα. Όλοι είχαν να πουν τα ίδια και τα ίδια. Πως στην πρώτη τάξη μπαίνουν οι βάσεις του παιδιού, πως αν δεν μπορεί να σχηματίσει λέξεις ή να διαβάσει λεξούλες τότε υπάρχει πρόβλημα κτλ κτλ. 
Δεν αρνήθηκα ποτέ πως ίσως κάτι να φταίει και εννοείται πως το ψάξαμε. Κανείς όμως δεν στάθηκε στο γεγονός πως για ένα 6χρονο παιδί είναι πιο σημαντικό να είναι ευτυχισμένο παρά ένας καλός μαθητής. 

Έτσι λοιπόν, μπήκα τότε στη διαδικασία να σκαρφίζομαι τρόπους για να κάνουμε τη ζωή μας πιο εύκολη. Δεν ξέρω αν αυτοί οι τρόποι ήταν οι σωστοί. Το παιδί μου όμως χαιρόταν που παίζαμε με τα γράμματα αντί να τρώμε ώρες ατέλειωτες πάνω από βιβλία και φυλλάδια και όλα αυτά να του φαίνονται ένα τεράστιο και απειλητικό βουνό.

Για το συγκεκριμένο παιχνίδι χρειαστήκαμε:
  • 2 μέτρα χαρτί ρολό (το βρήκα σε βιβλιοπωλείο)
  • πολύχρωμα χαρτιά
  • μολύβια, ψαλίδια, κόλλες
  • διάφορα παιχνίδια
Σχεδίασα όλα τα γράμματα, κεφαλαία και μικρά, σε πολύχρωμα χαρτιά. Τα έκοψα και τα παιδιά τα κόλλησαν πάνω στο ρολό χαρτί ανακατεμένα, χωρίς καμιά σειρά.  

Πως παίζεται: 

✔️Τα παιδιά διαλέγουν με τι παιχνίδια θα παίξουν. 
Διαλέγουμε ας πούμε όλοι οι παίχτες πειρατέςΕγώ είμαι ο αρχηγός πειρατής και έχω χαθεί σε ένα μέρος με πολλά νησάκια (κάθε νησί κι ένα γράμμα) και ψάχνω να βρω το καράβι μου. Πίσω μου, ακολουθεί  άλλος ένας φίλος μου πειρατής. 
Για να σωθούμε πρέπει κάθε φορά που εγώ (αρχηγός πειρατής) πατάω σε ένα νησάκι - γράμμα, ο φίλος μου πειρατής ο οποίος με ακολουθεί, πρέπει να φωνάξει το γράμμα (νησάκι) σωστά. Έτσι, βάση δρομολογίου των νησιών που εγώ σαν αρχηγός επιλέγω, κάποια στιγμή θα οδηγηθούμε στο καράβι μας. Και θα σωθούμε! 

Παράδειγμα: τρέχει ο πειρατής μου και στέκεται στο Α  τρέχει και ο άλλος πειρατής πίσω μου και πρέπει να φωνάξει Α. Πηδάω μετά στο Κ, ακολουθεί ο άλλος και φωνάζει Κ. Αυτό γίνεται πηδώντας από γράμμα σε γράμμα, μπερδεμένα μεταξύ τους και φυσικά πότε σε κεφαλαίο γράμμα και πότε σε μικρό. 


Μαθαίνουμε τα γράμματα παίζοντας!


Ένας άλλος τρόπος που παίζουμε είναι:

✔️Διαλέγουμε αυτοκινητάκια (αστυνομίας, πυροσβεστική κτλ). Το ένα αυτοκινητάκι τρέχει στον δρόμο και το άλλο το κυνηγάει φωνάζοντας τα γράμματα που πατάει. 
Μπορεί το πρώτο αυτοκινητάκι να είναι ας πούμε ο κλέφτης και πίσω ο αστυνομικός που προσπαθεί να τον πιάσει ή μια πυροσβεστική που τρέχει να σβήσει τη φωτιά και πίσω της ακολουθεί μια άλλη. 
Τα γράμματα είναι σταθμοί που θα πρέπει το όχημα να λέει σωστά το όνομα του σταθμού για να συνεχίσουν. 

Ή διαλέγουμε ζώα. 
Τα ζώα παίζουν κυνηγητό. Το πρώτο πατάει σε γράμμα και το δεύτερο που το κυνηγάει πρέπει να πατήσει στο ίδιο γράμμα και να πει το όνομα του.  


Μαθαίνουμε τα γράμματα παίζοντας!


Εγώ πάντα παίρνω το πρώτο παιχνιδάκι. Είμαι δηλαδή ο πρώτος παίχτης. Για να διαλέγω σε ποια γράμματα θα οδηγήσω τον άλλο παίχτη. Σε αυτά ας πούμε που έχει δυσκολία το παιδί να τα θυμάται, περνάω πιο πολλές φορές. 

Μια εξέλιξη αυτού του παιχνιδιού μπορεί να είναι ο πειρατής, ζωάκι, αμαξάκι κτλ να κουβαλάει στην πλάτη του ένα φωνήεν και κάθε φορά που στέκεται σε ένα σύμφωνο να κάνει τη σωστή φωνούλα. Ή το ανάποδο.
Από κει και πέρα σκεφτόμαστε, κατεβάζουμε ιδέες και στην ίδια κατασκευή παίζουμε ένα σωρό παιχνίδια! 

Εμάς το συγκεκριμένο παιχνίδι πάντως, μας βοήθησε πολύ!

Δείτε εδώ πως έμαθε το πρωτάκι μου να γράφει το μεγάλο όνομά του. 
Δείτε εδώ το αντίστοιχο παιχνίδι μαθηματικών.
Δείτε εδώ πως φτιάχνουμε τα γράμματα με κουλούρια.
Δείτε εδώ πως παίζουμε με την αντιστοίχιση κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων.


Καλησπέρες!! 

You May Also Like

16 Comments

  1. ωραίες ιδέες! Τα παιδιά μαθαίνουν μόνο με παιχνίδια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πάρα πολύ ωραίο το παιχνίδι σας! Διασκεδαστικό και εκπαιδευτικό! Σε ευχαριστούμε που το μοιράστηκες μαζί μας. Νίκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. γι αυτό είμαστε εδώ!! να μοιραζόμαστε και να γινόμαστε καλύτεροι!

      Διαγραφή
  3. Εξαιρετικό! Ευχαριστούμε για την υπέροχη ιδέα! Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μα τι ωραία ιδέα! Θα το δοκιμάσω και εγώ! Συμφωνώ μαζί σου, πάντα μαθαίνουν πολύ πιο εύκολα παίζοντας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ο μεγάλος μου μόνο έτσι μαθαίνει! νιώθω πως τα πιο μικρά παιδιά μου όταν θα πάνε σχολείο μπορεί και αν μη χρειάζονται διάβασμα...

      Διαγραφή
  5. Μου αρέσει πολύ η ιδέα και θεωρώ ότι το παιχνίδι είναι ο καλύτερος τρόπος για να μάθει ένα παιδί! Το "κραταω" για όταν χρειαστεί! Φιλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μάθηση μέσα από το παιχνίδι!!! Μπράβο Ελένη υπέροχη ιδέα και άκρως παιχνιδιάρικη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ελπίζω κάποια στιγμή να τα εμπεδώσουμε όλα τα γραμματάκια!

      Διαγραφή

Ο λόγος δικός σας: